5 tips om je progressie bij te houden!

Waarom is het bijhouden van jouw progressie nou zo belangrijk? Dit gaan we je zo goed mogelijk vertellen, zodat je dit uiteindelijk zelf kan doen. Progressie is vooruitgang boeken. Je wilt daarom ook je progressie vastleggen, zodat je steeds meer data hebt van waar je staat. Je weet dan ook waar je moet bijsturen als dit nodig is.

Progressie kan je meten/bijhouden door verschillende dingen te doen. Het betekent alleen niet dat alles wat hier staat goed is. Het kan voor jou goed zijn en voor een ander niet. Ik zal voor een paar onderwerpen wat opnoemen wat je dan kan bijhouden voor progressie.

Training:

Als jij progressie wilt boeken in je training, is het wel handig om te kijken wat je doet. Zodat je bij een volgende training kunt zien wat je toen hebt gedaan. Je weet dan of je progressie boekt of niet. Om bij te houden welke oefeningen je doet, het gewicht dat je gebruikt (in kilo’s) en het aantal reps (herhalingen) dat je uitvoert, is belangrijk. Zo maak je voor jezelf je training meetbaar en weet je of je vooruitgang hebt geboekt bij je volgende training.

Wat kan je bijhouden?

  • Kilo’s
  • Reps
  • Training (oefeningen)

Lichaamssamenstelling:

Wanneer jij wilt afvallen of spiermassa wilt aankomen, is het juist belangrijk om hier wat van bij te houden. De meesten van jullie houden dan ook hun gewicht bij. Als je dit nog niet doet, begin hier dan alvast mee. Doe dit op een vast tijdstip en probeer het elke dag te doen, zodat je een weekgemiddelde hebt. Het kan zijn dat je gewicht schommelt gedurende de week.

Je kunt ook bepaalde omtrekken meten, bijvoorbeeld van je armen, benen, buik of anders. Hier kun je dan elke week meten om te zien of er progressie in zit. Dit kan nogmaals voor verschillende doelen zijn, zodat je kunt bijhouden of je vooruitgang boekt of niet. Ook kun je je vetpercentage meten om bij te houden hoeveel procent vet je hebt. Dit kun je doen aan de hand van verschillende metingen.

Ook zal ik adviseren om foto’s te maken. Soms blijft de weegschaal hetzelfde, maar als je in de spiegel kijkt, zie je verandering. Je kunt hier ook foto’s van maken. Dit zorgt ervoor dat jij je hele lichaam bijhoudt op de foto, zodat je echt het verschil kunt zien.

Wat houden we bij:

  • Gewicht
  • Omtrek
  • Vetpercentage
  • Foto

Eetpatroon:

Je eetpatroon bijhouden. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren. De bekendste is via een app je eten bijhouden. Wie kent dat toch niet? Dit kan een effectieve manier zijn om jouw eetpatroon in kaart te brengen.

Je kunt dit bijvoorbeeld ook doen op papier of op je telefoon. Noteer de tijden wanneer je eet, maar ook wanneer je snoept. Zo maak je voor jezelf zichtbaar op welke momenten je dat doet. Ook zie je dan op welke dagen je dit het meest doet. Zo kun je zien wat je anders kunt doen als dit een belemmering is voor je doel.

Tip: je eten bijhouden in een app is makkelijk en snel.

Nu je dit hebt gelezen, zie je dat er verschillende manieren zijn om je progressie bij te houden. Er zijn talloze manieren om dit te doen. We hopen dat jullie hier wat tools hebben gekregen om hiermee aan de slag te gaan.